neděle 3. září 2017

Loutkář - Jostein Gaarder

Loutkář

od: 

Akademik a lingvista Jakop je natolik osamělý, že navštěvuje pohřby cizích lidí. Na smutečních hostinách se dává do řeči s pozůstalými. Díky své sečtělosti a jazykové pohotovosti si pokaždé vymyslí příběh, který jej k nebožtíkovi váže a baví jím ostatní hosty. Přestože je znalcem vztahů a jazyků, sám je z pletiva skutečných lidských vztahů vytržen a má jen jednoho přítele, jejž s oblibou cituje. Ovšem ani Pelle není člověk z masa a kostí…


Příběh muže, který se vrací ve vzpomínkách do minulosti a tím nám vypráví příběh svého života. Vypráví ho ženě jménem Agnes, která pro něj hodně znamenala a znamená.


Hned v úvodu řeknu, že tuhle knihu se mi nepodařilo přečíst celou. Nebylo to ani tak k vůli tomu, jak byla napsaná, ale o čem se v ní vyprávělo. Vezmeme to ale raději od začátku.
Na první pohled vás upoutá obálka. Miluju barevné spojení žluté, červené a oranžové a tyhle barvy vám zde mávají před očima. K tomu modrá silueta muže v klobouku, jak hledí přes pláň k horám vyvedených v právě zmiňovaných barvách. Mě to prostě přitáhlo k sobě hned.
Příběh sám také slibuje zajímavé čtení. Muž chodící na pohřby lidí, které znal jen chvilku nebo se mihli v jeho životě. Setkává se zde se smutečními hosty a rodinami pozůstalých. Pokaždé se dá s někým do řeči a snaží se je zaujmout svým vyprávěním. Oni totiž na něj hledí jako na vetřelce. Jako někoho, kdo by tam s nimi neměl být a tak mají zvídavé otázky. Kdo je a jak znal nebožtíka? Co mu dovoluje být tu s nimi v době smutku?
Bylo to nudné. Přečetla jsem půlku knihy a stále mi nedávalo smysl, co se v ní píše. Hodně se zde naráželo na lingvistické téma a já si připadala jak na hodině dějepisu ve škole. Výklad o vzniku slov v germánském náboženství k ostatním jazykům. Netvrdím, že mě to ze začátku neupoutalo, ale rozbory byly příliš vleklé. Nezachránilo to ani slušné vykreslení některých postav. Já se vlastně nedobrala k tomu, kdo je nebo co je tajemný Pelle a už po tom ani netoužím. 
Čekala jsem od knihy něco jiného. Kniha není pro mě, ale jistě si své čtenáře najde. Snad bude příští setkání s tímto spisovatelem lepší.


Za knihu děkuji Knihcentru.cz, které mi ji poskytlo na přečtení.


2 komentáře:

  1. Děkuji za recenzi, kniha mě hodně lákala, líbila se mi obálka i anotace, ale teď si nejsem tak docela jistá, zda si knihu kupovat a jít do ní... Tak uvidím...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač. Já už se setkala prostřednictvím právě Knihcentra, že kniha nemá dobré hodnocení. Obálka je hezká, ale ten obsah je jinde.

      Vymazat