pátek 16. března 2018

Císařský kurýr Marie Terezie - Zdeněk Grmolec


Císařský kurýr Marie Terezie

od: 

Věčné téma – vztahy mezi rodiči a dětmi – se táhne jako vodící nit novým historickým románem Zdeňka Grmolce. Prolínají se v něm osudy Šimona Vidláka, příslušníka zchudlého rodu pocházejícího ze Svatoslavi na Třebíčsku, barona von Dobenaua, ale také Marie Terezie a jejího poslání „služby“ říši a „služby“ rodině. Právě s jejím osudem kontrastuje osud židovky Nurit.


Poznejme život Šimona Vidláka. Nechtěné dítě svým otcem, který se díky umu rozumět koním dostane k vojsku. Od toho je pak jen nepatrný krůček k vojenským kurýrům. Jenže to by do toho všeho nesměl zasáhnout osud a události kolem něj. 
Nahlédněme i do života velké panovnice, jako byla Mare Terezie. Oba příběhy se nám protnou a vy sledujete na stránkách celý jejich život.


Kniha z nakladatelství Moba, kterou jsem si nemohla a ani nechtěla nechat ujít. Měla jsem možnost číst předchozí autorovu knihu Pod křídlem anděla a styl psaní se mi líbil. Navíc pojednávala o českých dějinách a to já opravdu můžu.
Z obálky se na nás usmívá mladičká Marie Terezie a za ní ve stínu černý kůň. Přízračné pojítko mezi příběhem, který se na stránkách ukrývá.
Kniha je rozdělená na dva pohledy a máme tu zde i dva hlavní hrdiny - Šimona Vidláka a Marii Terezii.
Šimonův příběh není v mnohém veselý. Doba je zlá, ale i tak se najdou krásné chvilky. Třeba ty s Terezkou, nebo když pozná svou lásku ke koním a milovaného koně Bleska. Jeho cesta je trnitá, ale na konci se mu plní sny. Díky službě kurýra se podívá až do daleké Svaté země a pocítí sílu řeky Jordán. Bohužel mu osud háže i klacky pod nohy. Dostane do vězení, odkud nebývá cesty zpět. Tedy pokud nemáte vlivné přátele.
Panovnici Marii Terezii si každý pamatuje ze školy. Zde můžeme sledovat její příběh od jejího seznámení s jejím budoucím manželem Františkem Štěpánem Lotrinským až po její smrt. Její odhodlání udržet si trůn a svou zemi. Její nevole k židům zapříčiní nejedno nedorozumění, ale zaseje i nečekaná přátelství.
Ostatně osud židů je zde hezky popsán a navazuje tím na předchozí knihu. Díky tomu se setkáváme s lidmi, které jsme mohli poznat v knize Pod křídlem anděla. Ať už je to Josef Jeiteles, Izák s jeho ženou nebo třeba bratr Damián z rajhradského kláštera. Nesmíme zapomenout i na barona von Dobenaua. Ten Šimonově životě bude hrát velmi významnou roli.


Zajímavá kniha tenhle kurýr. Od příběhu jsem čekala méně a dostalo se mi mnohonásobně více. To, že jsem se setkala s postavami, které jsem znala už dříve, bylo velké plus a hlavně překvapení.
Líbilo se mi vyprávění o Šimonovi a jak se dokázal poprat s nástrahami života. Jeho statečnost na poli válečném i mimo něj. Jeho odhodlání skrýt pravdu, ale naučit se přitom věřit těm správným lidem.
To, že jsem se mohla dozvědět i něco víc než jen holá fakta jak z dějepisu o vladařce tak mocné jakou byla Marie Terezie. Její život zde byl dobře popsán. Její odhodlání mít moc a udržet si svou zemi. I to, jak se vyrovnávala s nevěrami svého muže v pozdějším věku.
Nesmíme ale zapomínat i malé postavy v pozadí příběhu. Pro mě to v některých případech byla setkání se starými známými. S chutí jsem sledovala jejich osudy. Některým jsem přála to nejhorší a jiným jen to dobré. 
Jako celek na mě kniha působí velice dobře. Vše má svá opodstatnění a vše skončí přesně tak, jak se má. Ať už je osud k postavám milosrdný nebo ne. Dostanou přesně všichni, to co si zaslouží.



Za knihu velice děkuji nakladatelství Moba




    Žádné komentáře:

    Okomentovat