pondělí 7. září 2020

Karel IV. - Tajný deník - Josef Bernard Prokop

 

Karel IV. - Tajný deník

kniha od: 


Karel IV. je v našich dějinách jedna z nejznámějších postav a o jeho životě se toho napsalo hodně. Přesto se najdou ale díla, která stojí za to si přečíst a jeho Tajný deník patří jistě mezi ně. 
Sám Karel nám je vypravěčem a díky jeho vzpomínkám a vyprávění jeho přítele Guillauma se vracíme  do dob dávných. Nahlížíme na jeho život jako malého chlapce, který se formoval ve velkého muže a panovníka. S láskou a i trpkostí vzpomínáme na jeho rodiče Jana Lucemburského a jeho matku Elišku Přemyslovnu. Poznáváme i jeho ženu Blanku a hlavně Alžbětu, jeho poslední ženu, která byla mladinká, když si brala našeho Karla. Její tvrdohlavost, krása a chytrost si tak získala našeho krále.
Ne vždy to jsou vzpomínky hezké, ale díky nim se nám odehrává před očima obraz tehdejší doby.



Je tomu už hodně let, kdy u Fortuna Libri vyšla tahle kniha. Mě se dostala do ruky až tento rok a to ještě po dlouhém váhání. Neříkám, že mě nelákala už dříve, ale její autor a vlastně celá Lucemburská pentalogie mi byla těžce neznámá. Jenže já mám ráda tohle období našich dějin. Četla jsem už mnohé a tak jsem se nakonec odhodlala i k těmto knihám. Jak si teď gratuluji, že jsem udělala dobře. 
Knihy mám doma komplet a tak jsem se pustila hned do Tajného deníku. Jenže jsem zároveň hned na začátku zjistila, že tyhle knihy jsou už i jako audioknihy a já se jim učím naslouchat. 
Po poslechnutí ukázky na Onehotbook.cz jsem byla ztracená a zamilovaná do projevu Jirky Dvořáka, který knihu namluvil. Knihu jsme si v téhlé podobě pořídila a nakonec i ty ostatní, abych je měla komplet. Ten zážitek z přednesu knihy, který dokreslovala i krásná střeověká muzika, byl jedinečný. Poslouchala jsem ji s přestávkami 3 dny. Ona není dlouhá. Jen nějakých 13 hodin a kousek, ale na tohle já musím mít opravdu klid. Nesnáším vyrušování  a mluvení jiných do čtení a u poslouchání to platí dvojnásob. 



Nechci se tu opakovat, ale tohle si mě opravdu získalo. Bavilo mě to a zase jsem si oprášila své vědomosti, které mám v hlavě. Připomněla jsem si některá data, na která jsem zapomněla a to vše velmi citlivým pojetím. Žádné velké těžké huštění do hlavy jako tomu občas bývá v jiných knihách.
Už teď mám připravený na poslech další díl s názvem Karel IV. - Císař a Císařovna. Jak já se na to těším.





2 komentáře:

  1. Já jsem velký milovník historie. Obzvlášť té české! Myslím si, že není mnoho evropských zemí, s tak zajímavou historii, jako je Česká republika. Dokonce jsem to dotáhla k takové dokonalosti, že jsem si vzala profesora Historie! :D Tuto knihu už mám samozřejmě doma, sehnala jsem ji za super cenu, protože jsem ji koupila se slevovým kupónem.

    OdpovědětVymazat
  2. Tuhle si chci vzít s sebou pod stan. :) Teda doufám, že to klapne. Mají mi do té doby přijít ještě nové brýle, bez kterých bych toho pod stanem asi moc nepřečetl ani s čelovkou na očích. :) A tak když se to nestihne, tak si udělám čas o víkendech, až to půjde. Docela se na tu knížku těším, historie mě moc baví. :)

    OdpovědětVymazat