úterý 4. září 2018

Levandule - vše, co nutně potřebujete vědět... - Lenka Tréglová, Anita Ponešenová

Levandule - Vše, co nutně potřebujete vědět...

od: 

Vše, co nutně potřebujete vědět, abyste ji mohli pěstovat, inhalovat, vařit, péct, vyšívat a koupat se v ní Kultovní fejetonistka Lenka Tréglová a grafička, experimentátorka a autorka mnohých receptů Anita Ponešová pro vás napsaly knihu o levanduli. Na 112 stránkách se dozvíte vše, co nutně potřebujete vědět, abyste ji mohli pěstovat, inhalovat, vařit z ní a péct s ní, vyšívat a koupat se v ní. Proč levandule? Tato bylina je jedinečná. Nic nevoní jako ona a ani ona se nesnaží vonět jako cokoliv jiného. Uklidňuje tělo i duši. Je však také náročná. Přimět ji, aby vykvetla v květináči, se vám (bez naší knížky) povede jen zázrakem. A dostat z ní třeba takový esenciální olej, to vyžaduje pekelný žár a nebeskou trpělivost. 


Knížka, co voní jako levandule a má v sobě tolik zajímavých informací k téhle květině. Poznejme její historii a kam za ní třeba na výlet. Naučme se o ní starat nejen na zahrádce, ale i doma. To, že je užitečná v kosmetice je o ní známo a i to, že umí léčit. V kuchyni dokáže také překvapit a dekorační předměty z ní jsou jen třešničkou na pomyslném dortu. Jako malý bonus pak v téhle knize naleznete i omalovánku, kterou si můžete vybarvit. 



Kdo mě trochu už zná a sleduje nejen můj blog, ale i fb stránky Medvědí oázy, tak jistě ví, že mám slabost pro levanduli. Mám s ní udělaný i svůj pracovní koutek, kde je ve skleničkách po svíčkách sušená a pak nechybí všemožné hrníčky, sešit nebo i box na kapesníčky s tímhle motivem. Prostě relax s levandulí, kde nechybí ani svíčka.




Díky nakladatelství Grada mám doma i nádhernou knihu Levandule. Je plná zajímavostí nejen o pěstování, ale i jejího využití. Jenže já mám olšové prsty a tak jsem se tentokrát zaměřila hlavně na  pěstování.
Shodou okolností jsme na jaře zkusili levanduli vysít ze semínek. Doma na zahrádce nám už rostl jeden keř, ale my toužili po větším množství. Nejenže to na zahradě krásně vypadá, ale ten  ruch, který se na ní děje. Od prvního kvetení se tam čile střídají včelky, čmeláci a jiná havěť. Člověk jen prošel a už mu voněli nohavice. Vůně ulpívala na všem. Když jsem ji sem tam zastřihovala, hmyz si mě ani nevšiml. Dál si sosal a sosal. I teď na začátku podzimu, kdy prošel hlavní sklizní, se na ní opět objevily květy. Díky tomu stále mají včely kde brát nektar a nás to neskutečně těší.
Abych se ale vrátila k těm semínkům. Kupodivu se ujala a nám teď díky tomu dělají malé keříky radost. Dva přišli na skalku a dva na přední zahrádku. Moc se těšíme na příští rok, kdy snad prvně pokvetou. Vůbec totiž netušíme, jako barvu můžou mít. V nás lidech je zakotveno, že levandule je hlavně fialová, jenže ona dokáže hrát barvami od bílé až po červenou s nádechem purpuru.
Péče o ní není také nijak velká. Hlavní je dobrá zálivka a hlavně hodně lásky.





Díky této knize jsem o levanduli našla zase více tipů na její pěstování. Našla jsem i zajímavé recepty do kuchyně, kdy já jí hlavně využívám do domácích limonád. Najdete i rady, jak se díky ní zbavit nepříjemného hmyzu jako jsou komáři nebo klíšťata. Její léčivé účinky vám pomohou zbavit se migrény - můj případ a věřte, že už jsem vyzkoušela kde co. Uvolní vás, ale pomůže vám třeba i od lehkých spálenin nebo vám vykouzlí díky domácí levandulové kosmetice nádhernou a uvolněnou pleť.
Díky tomu je Levandule opravdu pro všechny. 





Za knihu velice děkuji Gradě, která mi tuhle kouzelnou knihu o mé oblíbené Levaduli poskytla na zrecenzování. 


4 komentáře:

  1. Páni! Také jsem na ni koukala, ale nepořídila. Teď trochu lituju. Vypadá skvěle. Já jsem si letos poprvé vysadila levanduli na skalku a teď jsem dostala od tety řízky. Tak doufám, že přežijí zimu a na jaře mi budou dělat radost. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to zkus napravit. Na zimu stačí přikrýt chvojím, pokud bude hodně tuhá, ale my to neudělali a vůbec nic se nestalo. Máme ji na zahradě už 2 rok a vždy ok a to i když byla hodně velká zima. Jen jsem zastřihla a nechala být.

      Vymazat
  2. Kniha vypadá úžasně. Levanduli a všechno s ní spojené miluju a tak mě zaujala i tahle knížka.
    PS. krásná levandulové sbírka. :))

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji :-) Levandule je láska. Mám i jinou knihu o ní od jiného nakladatele a tahle jen rozšířila sbírku. Mám i velkou radost, že se nám ji podařilo vypěstovat ze semínek.

    OdpovědětVymazat